Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

onsdag 9 juni 2010

Snart slår vi upp portarna

Säsongsstarten för Kafé Kaim närmar sig. (Det lät som en reklamannons för en tv-såpa, ursäkta!)

Men det är sant. På lördag kl 14.00 blir det invigning ute vid Magasinet. Mariannelund of Sweden är snart ett begrepp alla ska ha hört! Sverigepaketet inleder sin turné, Radio-Pelles museum öppnar och man kan dricka den första koppen kaffe i Kafé Kaim för det här året. Det blir tal, bubbel, avtäckning och livemusik. Ja, och solen har lovat att lysa med sin närvaro (åtminstonde säger meterologerna att det ska vara soligt). Det gillar vi!

Det finns ännu en hel del att göra, både i kaféet och i museumet. Men allting ordnar sig och än har vi några dagar kvar på oss. Det verkar vara ett bra team här som får saker gjorda. Det gäller bara att lägga in den lilla extra växeln så här i slutspurten.

För min del innebär denna extra växel handling, städning, disk, bakning och menyskrivande. Ja, vi ska nog få det här att fungera. Imorgon kommer en av mina fantastiska vänner och på fredag en till. Skönt med lite extra förstärkning så här i början.

Jag har insett att det inte är helt lätt att starta eget (har ju av just den anledningen bestämt mig för att inte göra det, utan i stället haka på det min moster redan har). Därför beundrar jag alla unga (och gamla!) företagare. Vilken drivkraft, vilket engagemang, vilket mod!

Under tågresan hit sträckläste jag Camino magasin, som är en fantastiskt inspirerande tidning som tar upp allt från kultur och mode till mat och teknik - och allting är ur ett hållbart perspektiv. Riktigt spännande! Snygga foton, fräsch layout, bra reportage och lättläsa notiser.

Välkomna på invigning på lördag, 14.00!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar