Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

lördag 12 juni 2010

I stromiga vindar och växlande sol och regnskurar blev igår Kafé Kaim, Radio-Pelles museum och Sverigepaketet invigt. Det har varit intensiva dagar: det har målats, ställts upp apparater och hängts upp skyltar i museet, det har bakats, städats och handlats till kaféet, det har snickrats, pysslats och informerats om Sverigepaketet. Många spännande bollar i luften samtidigt! Men med ett bra team har vi fått det att fungera.

I onsdags kom jag tillbaka till Mariannelund efter några semesterdagar hemma. Dagen därpå kom en av mina vänner, Lisa. Fredagen ägnade vi åt att baka bullar, bröd och kladdkaka, göra hummus och tomatsoppa och handla lite till (det är svårt att beräkna!). På fredagens eftermiddag kom sedan Majsan, min anda vän och klippa som ska vara med mig fram till midsommar. Vi lärde oss kassaapparaten, satte upp prislistor och småplockade på kvällen och på lördagsförmiddagen. Jag gick även upp tidigt och bakade en sats kanelbullar till, samt gjorde en morots- och ädelostpaj.

Efter själva invigningen, där det blev diverse tal och information, avtäckning av Sverigepaketet, lite bubbel och chips, livemusik i form av trumpet samt mingel, blev det rusning till kafé Kaim. Vissa källor säger att det var ett 80-tal personer på själva invigningen och minst hälften av dem måste ha varit på kaféet efteråt. Det var trångt! Men stämningen var god, folk var glada och uppskattade utbudet. Och jag var glad åt att ha Lisa och Majsan vid min sida! Annars hade jag nog gått på knäna. Naivt av mig att tro att jag skulle kunna klara det själv!

På gårdagens meny stod: tomatsoppa med fetaosttopping samt ostfralla, pitabröd med hummus och alfaalfagroddar/salladsblad, morots- och ädelostpaj med sallad, tre sorters småkakor (kokostoppar, nötklickar och chokladsnittar – tack Linda och Elina för hjälpen med bakningen av dem!), kladdkaka med grädde, ostfrallor och förstås: kanelbullar. Vi hade till och med ett öppningserbjudande: kaffe och bulle för 20 kr. Det blev succé!

Vi var alla trötta men nöjda igår kväll. Det var med spänd förväntan inför resten av sommaren som jag la mig igår, och med samma glada, hoppfyllda förväntan jag vaknade till en solig morgon idag. På menyn idag står samma sak som igår. Så välkomna, alla som har vägarna förbi och är sugna på något gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar