Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

fredag 18 juni 2010

Första veckan går mot sitt slut

Så himla nöjd jag är! Jag har just lyckats baka en saftig, inte så söt, morotskaka och dekorerat den med glasyr, en morotsbit och citronmeliss. Som på ett riktigt konditori (jag ska försöka lägga upp en bild på detta mästerverk)!

Det är nu fredag och vi har precis öppnat, min vän Majsan och jag. Än så länge är det rätt lugnt. Solen börjar titta fram, dörren står på vid gavel och fåglarna kvittrar. Jag är förväntansfull och nyfiken inför helgen: kommer den innebära fler kunder?

Veckan har bjudit på en trevlig liten skara kunder. Allt från 5-åringar till 75-åringar. Till och med ett gäng tyskar har hittat hit (fast de var bara intresserade av museet, inte av att fika, tyvärr)! Hittills har det verkligen lönat sig att ha öppet till 19.00. Det är den sista timmen som de flesta kunderna har kommit. Vissa för att äta en pajbit eller soppa, andra för att fika.

Trots att det inte har varit så många kunder här en så trivs jag och känner mig glad för kaféet. Det är precis vad jag har drömt om! Det enda som har strulat är kaffe- och tetermosarna. Tetermosen häller ut i princip allt varmt vatten man häller i den och kaffet blir kallt alldeles för fort. Det är svårt att bedöma hur mycket som ska bryggas till öppningsdags. Hittills har vi fått hälla bort alldeles för mycket kaffe, bara för att det inte har gått åt. Trist! Sådant svider i själen och gnager på samvetet.

Jag försöker fånga in resenärerna som väntar på tåget eller bussen. Ibland lyckas det, men oftast inte. Kollektivtrafiken i Mariannelund är alldeles för väl synkad för att folk ska hinna fika! Men det händer att någon köper med sig en frukt, fralla eller baguette, en kaffe eller en dricka. Så skam den som ger sig! Jag fortsätter att fiska kunder.

Idag på morgonen har jag handlat, bakat baguetter, frallor och en morotskaka, samt kokat ihop en soppa på gröna ärtor och grädde. Den blev riktigt len och god i smaken! Dagens tips från köket, med andra ord.

Välkommen till kafé Kaim!
Tisdag-söndag, 12.00-19.00
12 juni-22 augusti.

Några vänner jag vill tipsa om: Karamellkokeriet i Mariannelund

1 kommentar:

  1. Ett tips till alla facebookare också: kolla in Anna Mellergårds bilder från invigningen tills mina bilder kommer upp här.

    SvaraRadera