Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

måndag 28 juni 2010

Våffelsuccé

Våfflor med vispad grädde och färska jordgubbar. Vilken hit! ”De frasigaste våfflor jag ätit”, enligt vissa nöjda kunder.

Idag (söndag) har det varit viss tillströmning. Det blev rent av rätt stressigt en timme mitt på dagen! Ja, allt är ju relativt.

Midsommar har varit lugn och mysig. Det blev traditionsenligt med folkdansgille, dragspel och dans runt stången. Karameller, jordgubbar, grädde och chokladkaka. Blommor under kudden.

Salladsbädden jag har tänkt på så länge har nu gått från tanke till verklighet. Vi får väl se om det tar sig! I så fall är det ju närodlat på riktigt. Kryddorna växer i alla fall så det knakar, så dem måste jag snart plantera om i större krukor. Men inte för stora, för jag vill fortfarande ha dem i köksfönstret. Det skapar en mysig atmosfär! Dessutom doftar det underbart när man rör vid basilikan, timjan eller citronmelissen!

Idag måste ha varit årets (hittills) varmaste dag. Det firade jag med att ta ett kvällsdop. En spegelblank sjö, solens sista strålar i det ljumma vattnet (varmare än luften!) och inte en själ så långt ögat nådde (om inte knott har själar?). Fantastiskt!

Välkommen till Mariannelund of Sweden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar