Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

söndag 11 juli 2010

Värmebölja lindras med nya glassorter

Jag har hittat lite fler glassorter: jordgubbsglass (Änglamark) och blåbärssorbet (Siaglass). Nu kan man även få glass till våfflorna om man vill. En hit med några färska jordgubbar, pyntade med lite citronmeliss!

Jag har fått mina stamkunder, och det är trevligt. Både för sällskapet och ekonomin. Jag anar även en ökad turistström, även om denna värmebölja (det sägs vara uppåt 35 grader idag!) verkar bli långrandig.

FN:s plusmeny är uppskattad: man lägger två kronor (eller mer) i en bössa vid kassan när man betalar, så bjuder man även ett skolbarn i Etiopien eller Kambodja på lunch. Får barnen lunch i skolan så kommer fler till skolan, vilket leder till att fler får utbildning. Dessutom vet väl alla att man tänker bättre med mätt mage, så ökat matintag ökar också koncentrationen och inlärningsförmågan. En skollunch för 2 kr har alltså många positiva effekter!

Nu har även släkten varit på besök och de kan också bekräfta det som många andra redan har sagt: det ÄR ett väldigt trevligt, gemytligt och charmigt kafé!

Så välkomna, alla semesterfirare, på en fika eller lunch (många hyllar tomatsoppan, den gröna ärtsoppan och pajerna). Jag har även fyllt på förrådet med vaniljfudge och brända mandlar från Karamellkokeriet, som går åt som smör i solsken. Även om man kan köpa karameller hos mig så måste jag säga att kokeriet är väl värt ett besök! (Öppet vardagar 8-18)

Varmt välkommen till stationen i Mariannelund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar