Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

tisdag 18 maj 2010

Regn och pappersarbete hänger över mig

Efter två veckors studieresa med min klass är jag nu tillbaka på skolan. Knappt två veckor kvar! Sedan har jag två veckor som jag kan viga helt åt kafé Kaim. Det som ligger överst på listan är att fylla i anmälan om livsmedelsanläggnings, som det så fint kallas när man ska driva kafé, samt göra en budgetmall och starta ett eget företag. Det sistnämnda måste dock göras hemifrån, då jag har min e-leg på pappas dator (ytterst osmidigt!).

Jag har fått lite hjälp av mina kära vänner med meny och prissättning. Här kommer mitt förslag:
Soppa + brödbit: 40 kr
En 1/4 paj + sallad: 50 kr
En matig macka: 30 kr
Kladdkaka/bärkaka + grädde/glass: 30 kr
Kanelbulle i normal storlek: 10 kr
Kaffe/Te: 15 kr (inkl. påtår)

Vad tror ni? Kom gärna med tips och idéer! Jag tänker att utbudet får variera, beroende på vad jag får tag i och vad jag hinner baka.

Det är en del inköp som behöver göras. Jag får ta en runda på Axplocket när jag kommer till Mariannelund. Praktiskt med en loppis i närheten! Skulle behöva en el-/eller handvisp, en matberedare (annars blir det hopplöst att göra hummus!), soppslev, bakbunkar, knivar, ett skafferi/en lagerhylla, en liten vagn man kan rulla + brickor för disk...

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar