Kafé Kaim

Kafé Kaim
I stationshuset i Mariannelund

Välkommen

Äntligen får jag välkomna dig till mitt mysiga kafé i lilla Mariannelund i Astrid Lindgrens hemtrakter.

På den här bloggen kan du följa planerandet och genomförandet av Kafé Kaim, som öppnade 12 juni 2010.

Det serveras Rättvisemärkt, ekologiskt, närproducerat och hemlagat i största möjligaste mån.

Alla tips och idéer är välkomna, så skriv gärna en kommentar när du har varit här!

lördag 21 augusti 2010

Frihetssoppa!

Idag har jag agerat kock på scenen i Mariannelund. Ett oerhört ärofyllt och roligt uppdrag, måste jag säga! Och här är receptet på Frihetssoppan, för er som ville ha det. Tack alla som hjälpte till! Och speciellt stort tack till Karin och Janna som har genomfört detta projekt. Det har väckt många viktiga tankar och samtal. Lycka till med fortsättningen i Luleå och Stockholm!

Här är receptet på Mariannelundsbornas Frihetssoppa (rekommenderas starkt!):
5 liter vatten
2,25 kg pumpa
5 färskpotatisar, medelstora
3 gula lökar
3 morötter
1 rotselleri, medelstor
1 kålrot, medelstor
2 palsternackor
1 påse (300 gr) jordärtskockor, icas eco

3,5 dl olivolja
10 pkt fond du chef grönsaker (icas fond utan tillsatser och glutamat)
1 tsk malen kanel
5,5 msk dijonsenap provencale
4 tsk äppelcidervinäger
1,5 tsk havssalt
svartpeppar, nymalen (flera ordentliga tag med pepparkvarnen)
5 dl vispgrädde

Topping:
2 krukor persilja
ca 5 dl riven parmesanost

Gör så här:
1. Skär alla rotfrukter i kvartar, tärningar, korta stavar, halvmånar.
2. Lägg allt i gryta med olivoljan, låt ångkoka i oljan under lock ca 10 min
3. Koka upp vatten i vattenkokare och häll i grytan allt eftersom
4. Lös upp senapen i ett glas i lite av det varma vattnet och häll i
5. Lägg i fonden
6. Låt koka ca 20 min
7. Addera kanel och äppelcidervinäger
8. Klipp persilja och riv ost i varsin serveringsskål

Precis innan servering: häll i grädden, rör om
Häll upp i skål, toppa med ost och persilja
Servera bröd och smör till.

Nu ska jag iväg och lyssna på danska Marianne G. Nielson i kyrkan. Opera! Fantastiskt vad som händer i Mariannelund. Ikväll har jag extra öppet mellan 20-22. Och så imorgon, sista chansen att fika på kafé Kaim, 12-16! VÄLKOMMEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar